Mooie voorbeelden uit onze sector

Philippe is blind en werkt vast in dienst bij BASF

Deceuninck

Paul kreeg aangepast werk na een arbeidsongeval

Paul heeft een kunstbeen en kreeg aangepast werk, zodat hij ook na zijn arbeidsongeval bij Deceuninck kon blijven werken. “Het is onze morele verantwoordelijkheid dat als er iemand een letsel oploopt door zijn werk, we er alles aan gaan doen om die persoon opnieuw tewerk te stellen. Heel belangrijk in dit verhaal was ook de goesting van Paul om actief te blijven”, vertelt Jean-Vasco Degryse, veiligheidsadviseur van Deceuninck.

Ringo heeft een verstandelijke beperking en werkt vast in dienst

Deceuninck zorgt niet alleen voor mensen die al in dienst waren. Ringo werkte vroeger in een beschutte werkplaats en is nu vast in dienst bij Deceuninck. Hij staat in voor de afvalbehandeling. Ook al is hij verstandelijk beperkt, Ringo leerde met een heftruck rijden.

“Als je vertrekt vanuit de mogelijkheden die een persoon met een mentale beperking heeft, kan je heel leuke dingen doen. Maar dan moet je ervoor zorgen dat de job niet enkel fysiek, maar ook mentaal aangepast wordt”, aldus Jean-Vasco Degryse, veiligheidsadviseur van Deceuninck.

Bekijk hier de reportage van het VRT-journaal (vanaf 23 min 25 sec):

UIT ONZE SECTOR:
samenwerking tussen GTB en groot farmabedrijf

Luc wordt (ondanks een amputatie) weer heftruckchauffeur

Luc is 38 jaar. Hij heeft een ongeval gehad met zijn motorfiets, waardoor hij zwaar gekwetst raakte aan zijn rug en benen. Het gevolg was dat Luc een amputatie aan zijn rechteronderbeen moest ondergaan. Ook werden er bouten in zijn onderste ruggenwervels geplaatst.

2 jaar revalideren

Door dit ongeval en de behandeling moest Luc twee jaar revalideren. Hij kreeg ook een prothese in zijn onderbeen. In het begin was het moeilijk om hier aan te wennen, maar door zijn doorzettingsvermogen en te blijven oefenen met de prothese was Luc klaar om terug te gaan werken.

Ontslagen tijdens revalidatie

Want Luc wou werken. Tijdens zijn revalidatie was Luc ontslagen door zijn werkgever. Hij had steeds gewerkt als heftruckchauffeur. Nu moest hij op zoek naar een nieuwe job … Het liefst terug als heftruckchauffeur, want hij deed zijn werk graag en was er goed in. Rugproblemen en een prothese, dan is het natuurlijk niet echt evident om een job als heftruckchauffeur te vinden.

Tijdens zijn revalidatie kreeg hij in het revalidatiecentrum informatie over GTB, een dienst die mensen met een handicap ondersteunt bij het zoeken naar werk. Luc ging eens informeren. Wist hij veel dat er subsidies waren voor de werkgever en dat er aanpassingen op de werkvloer kunnen gedaan worden die de werkgever niet moet betalen.

Moeilijke jobzoektocht

Dit gaf hem goede moed om snel een nieuwe job te vinden. In samenspraak met GTB begon Luc volop te solliciteren als heftruckchauffeur. Moest hij iets vertellen in zijn brief over zijn handicap? Hij wist het niet goed, dus soms deed hij het en soms niet. Het viel op dat de keren dat hij het wel deed, hij veel minder op gesprek werd uitgenodigd, ondanks zijn jarenlange ervaring als heftruckchauffeur. En als hij het niet vermeldde en op gesprek mocht komen, werd hij later niet weerhouden. Er werd ook niet over de handicap (die zichtbaar is: mankend stappen) gesproken. Door schroom van beide partijen?

Nood aan een nieuwe strategie: enter GTB

Maanden gingen voorbij. Luc begon de moed te verliezen.
Er was nood aan een nieuwe strategie. Met GTB werd afgesproken dat zij de werkgever na elk sollicitatiegesprek zouden contacteren om onder meer de subsidies en de werkvloeraanpassingen uit te leggen. Weer gingen er maanden voorbij tot er plots een werkgever, een grote farmaceutische speler in de regio van Turnhout, wel oren had naar dit verhaal.

Dit bedrijf heeft een sterk diversiteitsbeleid en is actief op zoek naar talent via andere dan de gebruikelijke kanalen. Na een eerste gesprek met Luc was de personeelsverantwoordelijke overtuigd van de grote werkervaring van Luc als heftruckchauffeur.

Een nieuwe job… terug als heftruckchauffeur

Maar hoe moet dat nu met dat been? En die rug? Er volgde een tweede gesprek waar GTB bij was. Naast de subsidies, ging dit gesprek over een (gratis) opleiding op de werkvloer en over welke aanpassingen er mogelijk waren op de werkvloer. Op een heftruck rijden met een zwakke rug kan heel belastend zijn, en wat met de pedalen van de heftruck als je maar één onderbeen hebt? GTB gaf geruststellende informatie.

Er kon een extra pedaal op de heftruck geïnstalleerd worden zodat het been met de prothese niet gebruikt moest worden. Om grote schokken te voorkomen tijdens het besturen van de heftruck, werd een aangepaste stoel voorzien die schokken opvangt. Een aangepaste heftruck dus… niet enkel bruikbaar door Luc, maar door iedereen. Zo blijven de originele pedalen staan, maar kwam er één extra (inklapbare) bij, en zo’n stoel: die is goed voor iedereen.

Aangeworven na een gratis IBO

De werkgever wou dit alles wel eens proberen. Met de ondersteuning van GTB werd er een plan opgesteld voor een gespecialiseerde IBO, een opleiding op de werkvloer. Tijdens deze opleiding, die gratis is voor de werkgever, kon Luc zich inwerken in het bedrijf, en werd ook de aanpassing van de heftruck in orde gebracht. Een expert op vlak van wagenaanpassingen kwam ter plaatse om samen met Luc en zijn leidinggevende te kijken welke aanpassing de meest interessante was. GTB engageerde zich ook om de personeelsdienst bij te staan bij de administratie van de terugbetaling van de aanpassingen.

En Luc? Die werkt er nu nog steeds.

Interesse? Bekijk hier de subsidies voor Vlaamse, Brusselse en Waalse bedrijven.

L’Oréal

Sinds haar verhuizing naar Brussel besteedt L’Oréal divisie België-Luxemburg heel wat activiteiten uit aan een beschutte werkplaats.

« Wat formidabel is, is dat je dezelfde kwaliteit krijgt als je van gelijk welke onderneming mag verwachten, maar met net dat ietsje meer op het vlak van bezieling », vertelt Véronique Ralet, hr-verantwoordelijke van L’Oréal.

JA, ik wil meer info over de gratis begeleiding.

TERUG NAAR HOMEPAGE ARBEIDSBEPERKING

Co-Valent

Loading

Veuillez patienter...