Evalueer en verbeter je opleidingsplan
Evalueren is de laatste stap… maar ook de eerste stap naar verbetering. Je meet de impact van je opleidingen en scherpt je aanpak aan voor de toekomst.
Waarom evalueren?
Evalueren helpt je om antwoorden te krijgen op vragen zoals:
- Hebben de opleidingen geholpen om je doelen te bereiken?
- Zijn de vaardigheden echt verbeterd?
- Was het de investering waard?
- Wat kunnen we beter doen in het volgende plan?
Evalueer de gevolgde opleidingen
Meteen na de opleiding: peil naar tevredenheid aan de hand van een korte vragenlijst aan het einde van de sessie.
- Was de inhoud relevant?
- Was de organisatie in orde?
- Was de trainer duidelijk en deskundig?
Enkele weken later: Om de nieuwe vaardigheden te verankeren, moet je kansen en tijd bieden zodat werknemers ze in hun werk kunnen uitproberen. Peil of het geleerde ook wordt toegepast.
- Gebruiken medewerkers de nieuwe vaardigheden?
- Is hun manier van werken veranderd?
- Zien we verbetering in de praktijk?

Voorbeeld
Een kmo zag 3 maanden na een opleiding klantcommunicatie 20% minder klachten.
Leer uit het hele plan
Tussentijds en zeker op het einde van het jaar
Volg het opleidingsplan door het jaar op, zodat niet alles op het einde samenkomt. De meerwaarde van de eindevaluatie is vooral om meer globale informatie en inzichten te krijgen in wat er beter kan en welke goede dingen behouden moeten worden voor het volgende plan.
Kwantitatieve opvolging
- Hoeveel opleidingen zijn er geweest? Hoeveel opleidingsdagen of -uren?
- Hoeveel mensen deden mee? Deelnamepercentage?
- Opleidingskost en annulatiekost
- Tevredenheidsscores
Kwalitatieve opvolging
- Welke acties hadden het meeste effect?
- Wat liep er minder goed?
- Zijn er afdelingen of functies waar je risico’s ziet (minder deelname, minder effect, afhakers,…)?
- Merk je verhoogde motivatie en goesting om te leren en opleiding te volgen?
- Is er return on investment en zijn oorspronkelijke doelen bereikt?
- Wordt het geleerde ook gebruikt?
- Hoe ervaart de werkgroep of opleidingsverantwoordelijke het opleidingsplan en hun rol hier in?
- Waren er verrassingen of onverwachte problemen?
- Zijn er tools die kunnen worden ontwikkeld om het hele proces beter te laten verlopen?
Het opleidingsplan is een cyclisch proces en teamwerk dat gericht is op continue verbetering. Een eerste opleidingsplan is nooit perfect, maar het is een begin! Door het te evalueren, kun je de balans opmaken en het volgende plan verbeteren.
Tip voor kmo’s
Zelfs een korte evaluatie is beter dan geen. Hou het simpel, maar doe het. Maak een kort jaarverslag (1 pagina volstaat). Dat is een prima basis voor je volgende plan.
Een ondersteunende tool kan je in het hele proces zeker helpen. Check eventueel de mogelijkheiden bij je sociaal secretariaat.
Gebruik evaluatie om te groeien
Evaluatie is geen eindpunt, maar een kans om te verbeteren. Pas je leermethoden aan, stem de inhoud beter af op de praktijk en kies je investeringen slimmer.
Vergeet de verhalen niet. Cijfers zijn nuttig, maar getuigenissen van medewerkers en leidinggevenden zeggen vaak nog mee en overtuigen collega’s die nog niet helemaal mee zijn sneller en beter.